Stedentrip Meissen

Senioren op bezoek in Sachsen

De Seniorenvereniging UMCG heeft weer een leuk reisje georganiseerd, deze keer naar drie steden in de deelstaat Saksen. Voor de ingelote 48 deelnemers was het zeker de moeite waard!

Op dag 1 reden we stipt op tijd, klokslag 7 uur, vanaf Kardinge door het prachtig glooiende landschap in Midden-Duitsland naar ons hotel in Meissen. Onder leiding van Janny en Tineke hebben we die stiptheid er de hele reis in kunnen houden. Heel erg fijn dat er nooit gewacht hoefde te worden. Onze chauffeur heette Jannes, een innemende persoon.

De reis verliep voorspoedig en om 17.00 uur stonden we met z’n allen in Hotel Ross. De hotelbaas stond ons op te wachten en gaf aanwijzingen aan Jannes, zodat de bus toch op de wel heel krappe parkeerplaats gestald kon worden. Toen moest hij snel vanaf de balie sleutels uitdelen en uiteindelijk wist iedereen welke kamer men had. Tijd om ons op te frissen om rond half 7 naar het diner te gaan. Bij binnenkomst leek het wel een kippenhok, wat een geroezemoes. Hierna kon ieder zijn eigen gang gaan. Het hotel lag dicht bij de Altstadt, dus wie wilde kon nog even een terrasje pakken.

“Meissen, het stadje waar de tijd heeft stilgestaan”

Op dag 2 begonnen we met een heerlijk ontbijt en daarna hadden we een stadswandeling door Meissen. De gids was een oud-leerkracht en kon, in het Duits, erg onderhoudend en met humor vertellen over deze stad. Aan het eind van de ochtend stonden we op het plein bij de Albrechtsburg, hoog boven de Elbe, waar we onszelf moesten vermaken met een lunch, een orgelconcert of gewoon wat rondwandelen en genieten van de prachtige vergezichten.

In de middag hadden we een rondleiding door de Albrechtsburg, de oudste burcht van Duitsland. De groep werd in tweeën gedeeld en ging ieder met z’n eigen gids op pad. Een indrukwekkend slot, hoofdzakelijk in gotische stijl gebouwd, met aangebouwd een kathedraal in neogotische stijl. Gebouwd voor de pronk, heeft er nooit iemand in gewoond.

Na de rondleiding kon iedereen weer zelf op pad en werden we om half 7 weer in het hotel verwacht voor een wijnproeverij. Heerlijke wijnen uit de omgeving van Meissen en daarna een diner met Saksische lekkernijen.

“Leipzig, de handelsstad”

Dag 3 was gereserveerd voor een bezoek aan Leipzig, een erg gezellige studentenstad. Leipzig is voornamelijk bekend van de Leipziger Messe. Ook heeft Napoleon hier vreselijk op z’n donder gehad. Een groot en bijzonder monument houdt dat in herinnering.

We begonnen met een busrit door Leipzig. De (Nederlandse) vrouwelijke gids kon vol humor veel over de stad vertellen en had een duidelijke stem. Voor de stadswandeling werden we weer in twee groepen gedeeld, met ieder een eigen gids. Door de situering van de Messe-gebouwen in de binnenstad, ontstonden er veel overdekte passages, die nu voor winkels worden gebruikt. Ook moet de Thomaskirche worden genoemd, waar de demonstraties zijn begonnen, die uiteindelijk hebben geresulteerd in DIE WENDE.

Ook was Bach hier koorleider en zou hij er begraven liggen. Het Bach-museum en de Markt met het Altes Rathaus, waar nu een prachtig museum in zit, zijn ook zeer de moeite waard. Hieruit moesten we een keuze maken tijdens onze vrije tijd na de stadswandeling. Om 4 uur werden we weer bij de bus verwacht voor de terugreis naar Meissen, waar het diner op ons wachtte.

“Dresden, de pronkstad”

Dag 4 ging naar Dresden via Schloss Moritzburg, een indrukwekkend slot, dat zeker de moeite waard is om te bezoeken. We maakten een fotostop, maar een bezichtiging stond nu niet op het programma.

We verkenden de stad en omgeving weer met een busrit. Dresden werd vanaf de 18e eeuw het kunst- en cultureel centrum, met veel gebouwen in barokstijl.

In de buitenwijken veel prachtige villa’s, op de Weinberg langs de Elbe stonden de grote paleizen en kastelen. De gids benadrukte op grappige manier de rivaliteit tussen Leipzig en Dresden. Leipzig voornamelijk handel en Dresden met haar adel.

Ook de stadswandeling zat vol verrassingen. 25 jaar geleden was een groot deel van het centrum een kale, open vlakte met veel ruïnes,

Nu stond de Frauenkirche er weer in volle glorie bij en was een groot deel van het centrum weer in oude stijl herbouwd. De paar uur vrije tijd was natuurlijk te kort om alles te bekijken.

Om half 4 vertrokken we weer naar Meissen. Het programma was iets omgegooid en belangstellenden konden nog met de bus naar de fabriek en toonzaal van het Meissener porselein. Tot nog toe hadden we prachtig weer gehad, maar nu, aan het eind van de middag, kregen we een gigantische onweersbui. Meissener porselein, je moet ervan houden en een dikke portemonnee meenemen. Leuk om eens gezien te hebben.

Om half 7 ons laatste diner alweer in het hotel. Het weer is ondertussen opgeknapt, dus een wandelingetje is hierna nog prima te maken, of een terrasje pikken of nog even gezellig kletsen met een aantal reisgenoten.

Dag 5, de terugreis. Af en toe wat file, in de bus veel hilariteit, het leek wel een schoolreisje van pubers. Om 5 uur zijn we bij de Deterner Krug voor ons laatste Duitse diner. Janny had namens ons allen mooie woorden voor de chauffeur en een presentje. Ze verraste ons ook met een minder leuke mededeling: Tineke van der Molen heeft haar laatste seniorenreisje (mede-)georganiseerd en stopt er mee op de ledenvergadering in 2018. Jammer.

Om 20.00 uur zijn we terug op Kardinge, waar iedereen zich toch ook wel weer verheugt op het eigen bed. Dank aan Janny, Tineke en Addo voor hun inzet bij dit geslaagde reisje.