Reis Normandië 2022

Nadat de reis reeds in 2020 ingepland was, maar door de corona perikelen twee keer uitgesteld, was het zondag 3 juli eindelijk zo ver. Paulusma uit Drachten organiseerde, samen met het Senioren – bestuur, de reis. Op zondag stond er een prachtige bus te wachten op het  P+R terrein in Hoogkerk, chauffeur Gerben zou ons de hele reis fantastisch begeleiden.

We vertrokken om 5.30 met 48 UMCG senioren naar Normandië.
Onderweg natuurlijk rust- en plaspauzes en dezelfde dag arriveerden we na een goede reis bij hotel  L’Ésperance in Lisieux. De bus parkeerde voor de deur en bleef 4 dagen voor ons ter beschikking.
Dezelfde avond bezochten wij nog de prachtige kathedraal van Lisieux en na een goed diner eindigde de eerste dag.

De tweede dag vetrokken we op tijd naar Caen en Honfleur. In Caen werd het zeer indrukwekkende Memorial bezocht.

Het prachtige  museum bood een uitgebreid beeld van de tweede WO en met name de gebeurtenissen rond de heldhaftige invasie op de stranden van Normandië.
In de middag reden we naar Honfleur, een fraai havenstadje met pittoreske straatjes vol oude huizen en doorgangetjes, een prachtige haven omringt door heerlijke terrasjes. Het weer was perfect,  zonnig, lekker temperatuurtje, dus dat was echt genieten!
Het diner was weer in ons hotel in Lisieux.

De derde dag maakten we een toeristische tocht naar de bekende invasiestranden  van D-Day. De invasie in Normadie was de start van de bevrijding van Europa in WO 2.
Deze dag werd begeleid door een geweldige gids, Johan Kalff, die ons zeer veel  informatie over de gebeurtenissen in Normandië vertelde.
 In de plaats Arromanches konden we nog restanten van de kunstmatige havens in  zee en een Baileybrug bewonderen. De havens werden door de geallieerden aangelegd om de troepen op het land te bevoorraden. We bezochten daar ook het bekende D-Day museum.
Na de lunch liepen we naar de bevrijdingsstranden Omaha en Gold en konden met eigen ogen zien hoe moeilijk het geweest moet zijn om zo Frankrijk binnen te vallen. Zoals bekend vielen er ook zeer veel doden op de bevrijdingsstranden. Later op de dag bezochten we een enorme begraafplaats, er liggen 9.387 Amerikaanse soldaten begraven, zeer indrukwekkend.
Op de weg terug bekeken we ook kort een begraafplaats voor Duitse soldaten. Heel anders vormgegeven, bescheiden en sober,  maar ook aangrijpend.

Na een zeer lange dag waren we net op tijd voor een laat diner terug in ons hotel.

De vierde dag begon heel vervelend, een van onze medereizigers was ziek geworden, corona bleek na een test. Heel  erg naar, vooral omdat zij en haar man toen 5 dagen in quarantaine in het hotel moesten blijven.  De bus vertrok helaas zonder hen, dit was een echte domper op de reis (later bleken meer dan 10 mensen besmet te zijn, gelukkig is niemand ernstig ziek geworden!).
De terugreis verliep verder goed en na een afscheidsdiner in Giethoorn kwamen we om 20 uur weer terug op de P+R in Hoogkerk.

Het was afgezien van  bovenstaand ‘incident’ een prachtig reisje, het weer was heel goed en de stemming opperbest.