Reis naar Berlijn 23 t/m 27 juni 2019

Verslag meerdaagse reis naar Berlijn 23 t/m 27 juni 2019

Sinds de val van de muur had ik Berlijn op mijn lijstje staan van nog te bezoeken hoofdsteden.
Ik was dan ook zeer verheugd dat mijn medebestuursleden instemden met het voorstel van de activiteitencommissie om in 2019 naar Berlijn te gaan.

Ruim een half uur voor vertrek zat de bus (dubbeldekker) van Paulusma al vol en dit gaf chauffeur Wietze nog even de gelegenheid om onze koffers een beetje ordentelijk op te bergen in de tamelijk kleine bagageruimte onder in de bus. Hij had zich namelijk even verkeken op het aantal koffers dat 84 personen meenemen op een 5 daagse reis.

Nadat alle namen waren afgevinkt, vertrokken we precies om 7 uur vanaf Kardinge en reden we naar onze eerste stop. In het wegrestaurant in de buurt van Remels stond het personeel ons al op te wachten met Kaffee und Kuchen. Een goede start van de dag.

Voor de lunchpauze was het wegrestaurant bij “Checkpoint Alpha” uitgekozen. Dit was destijds de  belangrijkste grensovergang tussen Oost-en West-Duitsland.

Na de lunch kon iedereen die daar behoefte aan had in de buurt nog even de beentjes strekken en vertrokken we weer richting Berlijn.

Op het programma stond een eerste kennismaking met de stad, een tourtje van een half uur langs de belangrijkste bezienswaardigheden. Het voorstel van Wietze om dit onderdeel te skippen werd door iedereen aangenomen aangezien we immers de komende dagen nog genoeg van Berlijn te zien zouden krijgen. Hiermee hadden we ruim een uur extra om ons in te checken in Hotel NH Berlin Potsdam en daarna even op te frissen op de kamer.

Het buffet was lekker en prima verzorgd en werd genuttigd in de eetzaal van het hotel. Na het avondmaal kon ieder doen wat hij of zij wilde. Slapen, wandelen of even lekker “wijnen” of gewoon genieten van een heerlijk koel glas bier buiten op het terras. Daarna redelijk vroeg in de mand om de volgende morgen weer fris en fruitig aan het ontbijt te verschijnen.

Op dag 2 en dag 4 werden we onder begeleiding van gids Brigitte en met Wietze aan het stuur volledig op de hoogte gebracht van alle wetenswaardigheden voor, tijdens en na de muur die West-Berlijn 28 jaar geheel omringde en dit deel van de stad scheidde van Oost-Berlijn en de rest van Oost-Duitsland.

Bij alle belangrijke bezienswaardigheden o.a. Checkpoint Charlie en Topographie des Terrors werd gestopt of uitgestapt om alles van dichtbij te bekijken of vast te leggen op de foto. Zo ook een van de tragedies die heeft plaatsgevonden op de kruising Ackerstrasse en Bernauerstrasse.

Hier is nu de Gedenkstätte Berliner Mauer gevestigd.

De middagen van deze twee dagen in de stad konden vrij ingevuld worden. Museum bezoeken, de Dom bekijken, terrasje pikken, winkelen of wat ik o.a. heb gedaan is een stukje van Berlijn bekijken vanaf het water. Met een rondvaartboot over de Spree en op het keerpunt verrast te worden met de klanken van het Wilhelmus. Lekker cool en lekker koel.

Beide dagen hebben we de rondrit door Berlijn afgesloten met een diner in een restaurant naast of zelfs onder, het tijdens de Koude Oorlog zeer belangrijke, Station Friedrichstrasse.

De trein dendert hier namelijk letterlijk over het plafond. Gelukkig heeft men gebruik gemaakt van goed isolatiemateriaal; je hoort het wel maar je hebt er geen last van.

Waar kennen we de naam van het restaurant ook nog maar van. Familie?

Op dag 3 stond in de ochtend Potsdam en in de middag Wittenberg gepland.

Omdat wij gids Brigitte deze keer bij station Potsdam op konden pikken was het ontbijt iets later en konden we dus vanmorgen “uitslapen”.

Om even over 10 reden we door de straten van Potsdam op weg naar Park Charlottenhof en Park Sanssouci met o.a. het prachtige paleis.

Nadat Brigitte ons de interessante geschiedenis van Frederik de Grote en zijn geliefde hazewindhonden had verteld wandelden we via een stukje van het park terug naar de bus. Hier werden wij om 11.55 uur verwacht en niet om 12.05 uur.

Gelukkig kwam het ontbrekende echtpaar S., net voordat een zoekactie op touw werd gezet, rustig aangelopen zodat we redelijk op tijd konden vertrekken naar Lutherstadt Wittenberg.

Aangezien we hier rondgeleid zouden worden door 3 stadsgidsen hebben we onderweg afscheid genomen van Brigitte die terugkeerde naar haar huis in Berlijn.

In Wittenberg aangekomen leek het wel of het het kleine stadje volledig was uitgestorven. Geen mens op straat te bekennen.

We begonnen onze stadswandeling bij de beroemde deur van de Slotkerk waar Luther in 1517 zijn 95 stellingen op papier aan vast had gespijkerd.

De deur is inmiddels vervangen en het papier ook maar de stellingen zijn keurig gedecoreerd in de nieuwe bronzen deur.

Langzaam vervolgen wij onze weg door de stad om uiteindelijk uit te komen in de Stadskerk. Onderweg hebben de stadsgidsen verteld over beroemde Duitse schilders, koopmannen en andere bekende personen. Ons diner werd buiten geserveerd aan lange tafels op een soort binnenplaats waar je uitstekend kon eten. Ook vele andere gasten hadden hier een plek gereserveerd zodat Wittenberg toch niet uitgestorven was.

Terug in het hotel snel opfrissen en beneden in de lobby tv kijken naar onze voetballeeuwinnen.

Dan komt dag 5, terug naar huis, met als afsluiter het afscheidsdiner in Detern waar we nog net niet met onze tong het bord schoonlikten.

Terugkijkend kan ik zeggen dat het een geslaagde reis was waar we veel hebben gezien en gehoord. Het was gezellig en, helaas op een vervelende migraineaanval na, gelukkig geen ongelukken te melden deze keer.

Zelf nog een nieuw drankje ontdekt dat thuis ook lekker smaakt.

O ja, over het weer hadden we niet te klagen. Doen we dus ook niet, maar …. het was veel te warm.