PV-seniorenreis naar Sauerland

Reis naar Sauerland van maandag 3 juli tot en met vrijdag 7 juli
Maandag 3 juli 2023 vroeg in de ochtend om 5 uur vertrokken we met Bolderman van P&R Hoogkerk naar Sauerland. Via het plaatsje Zeeland waar we over moesten stappen in een andere bus reden we naar Soest in Duitsland waar we de tijd kregen om zelf deze oude stad te bekijken. In de middag werd de reis voortgezet naar Schmallenberg waar we 5 dagen zouden verblijven in hotel Sauerland Alpin.

De reis was all-inclusive, dus elke avond stond hier een uitgebreid lopend buffet voor ons klaar. ’s Avonds werd er door veel mensen een spelletje gespeeld, maar je kon ook lekker neer je eigen kamer gaan.
De eerste avond hadden twee stellen pech, zij hadden wateroverlast in de kamer. Het eerste stel kreeg gelijk een andere “nood”kamer, maar de volgende dag kregen beide stellen een mooie luxe grote kamer. Alles werd gelukkig goed opgelost. Elke dag hadden we na het ontbijt wat ook een lopend buffet was, verschillende uitstapjes waar de buschauffeur ons naar toe bracht.

dinsdag 4 juli ’s morgens reden we naar de Atta-Höhle, de langste druipsteengrotten van Duitsland.
’s Middags maakten we een rondvaart over de Biggesee, een groot stuwmeer.

woensdag 5 juli Via Willingen, een oude wintersportplaats met skischans, bezochten we de glasblazerij, waar we een demonstratie glasblazen kregen.

Via de Diemelsee reden we naar Bad Arolsen. Hier in het prachtige 18e eeuwse kasteel Arolsen waar koningin Emma is geboren kregen we een rondleiding.

donderdag 6 juli Deze dag brachten we een bezoek aan de kunstsmederij Schutte in Oberkirchen. Hier stond koffie met gebak voor ons klaar. Het was jammer dat we niet even in de werkplaats mochten kijken. Wel kon je de winkel bezoeken en iets aanschaffen.
’s Middags reden we naar de brouwerij van Warstein. In een bioscoopzaal kregen we een prachtige uitgebreide film te zien over de bereiding van het bier. Daarna gingen we met een treintje door de brouwerij. Alles werd erg goed en leuk in beeld gebracht.
Na afloop konden we natuurlijk gezamenlijk op het terras een Warsteiner biertje drinken.

’s Avonds was in het hotel life muziek, en enkelen van ons waagden nog een dansje.

vrijdag 7 juli Onze laatste dag in het hotel. Na het ontbijt moesten de kamers leeg de sleutels worden ingeleverd en de koffers in de bus. Toch hadden we ook deze dag nog wat op het programma staan. De buschauffeur reed ons naar het hoogste punt van Sauerland, de Kahler Asten, een prachtig punt waar we nog een half uur rond konden wandelen.
Daarna ging de reis verder naar Winterberg. Hier mochten we tot 14.00 uur zelf iets ondernemen. Daarna vertrok de bus met bestemming Zeeland, waar we nog een diner hadden.
In de bus waren we al even met de pet rondgegaan voor de buschauffeur. Hij werd door Rob hartelijk bedankt voor zijn kennis en uitleg tijdens de reis en zijn prettige rijstijl.
In Zeeland stonden in een grote zaal lange tafels met de namen van de reisorganisatie erop. We hadden dus onze eigen tafel en we waren ook niet de enige. Totaal waren er zo’n 800 tot 1000 mensen die moesten eten en dat is toch een hele organisatie. Niet echt gezellig, maar het eten was prima en alles liep op rolletjes.

Om 19.30 uur vertrokken we met een andere bus met als eindbestemming P & R in Hoogkerk. Daar aangekomen namen we na een paar heel gezellige dagen afscheid van elkaar en was het de kunst om op de overvolle parkeerplaats je auto terug te vinden. Anderen werden door familie of vrienden opgehaald.
Al met al was het een geslaagde reis met heerlijk weer en leuke activiteiten.