Lezing Ringweg Zuid d.d. 5 maart 2024

Lezing Ringweg Zuid d.d. 5 maart 2024

De heren Bert van Neulen en Rink de Groot voorlichters van het informatie paviljoen gelegen aan de Muntinglaan 2 in Groningen, waren onze gasten om een presentatie te geven over het ontstaan, voorbereiding en uitvoering over de “Ring Zuid”.
Al in 1903 waren er al plannen voor een zuidelijke ringweg welke in 1928 al wat meer vorm kreeg. Uiteindelijk in het jaar 1961 werd er begonnen met de bouw van de Ring Zuid, waarbij een behoorlijk gedeelte van het Sterrenbos werd gekapt. Deze route was wel zo goedkoop omdat de grond in eigendom was van de Gemeente Groningen.

Ook werd in 1961 het Julianaplein aangelegd, waar 2 snelwegen samen kwamen namelijk de A28 en de A7. Bert vertelde dat het Julianaplein het laatste plein in Nederland is welke met verkeerslichten zijn uitgevoerd waarbij 2 snelwegen elkaar kruisen.

Door de jaren heen zijn het Vrijheidsplein (bij de Gasunie) en het Europaplein aangepast.
Het Europaplein is gewijzigd van een rotonde naar een ongelijkvloerse kruising.

Omdat de Zuiderzeelijn destijds niet doorging heeft het noorden van Nederland compensatie gevraagd wat voldoende geld opleverde om grote projecten uit te gaan voeren in het Noorden van het Land. Provincie Friesland heeft de rotonde bij Joure omgebouwd naar een doorgaande snelweg en de Provincie Groningen heeft het geld geïnvesteerd in de Zuidelijke Ringweg.

Voordat je tot een werkelijk uitvoering komt, gaan er jaren overheen voor het ontwerp. Welke keuze ga je maken wordt het een tunnel, een weg op beton palen, verdiepte ligging of een combinatie van verschillende mogelijkheden. Daarnaast moet je rekening houden dat het verkeer tijdens de bouw op de ringweg door kan rijden.
Bert vertelde dat als de aannemer geen rekening had hoeven te houden dat het verkeer tijdens de bouw had door kunnen rijden, dat het gehele project binnen 2 jaar klaar had kunnen zijn.
Maar maatschappelijk gezien was dit natuurlijk geen optie.

Er is dan ook bewust gekozen om het tracé op dezelfde locatie te houden in plaats van tussen Haren en Groningen. Zelfs een weg door het Paterswoldsemeer is al eens overwogen.
Hiervoor zijn al ter voorbereiding een aantal eilandjes aangelegd welke heden ten dage nog aanwezig zijn.
Maar naar onderzoek blijkt dat maar 20% doorgaand verkeer is en 80% bestemmingsverkeer is op de Zuidelijke Ringweg.

De komende 5 maanden van eind maart t/m 2 september zal het verkeer wat gebruikt maakt van de Zuidelijke Ringweg ernstig hinder ondervinden. Veel bedrijven waaronder ook het UMCG nemen passende maatregelen om de verkeersstromen te ontzien. Het UMCG heeft alle afspreken van patiënten die buiten de stad Groningen wonen verplaats naar buiten de spitsuren. Of indien mogelijk een telefonisch consult aan te bieden.

Men adviseert dan ook dringend gebruik te maken van de fiets of rij met de auto na een P&R terrein en ga met het OV verder reizen. En als dat echt niet mogelijk is kies een tijdstip uit buiten de spits.

Op 2 september 2024 is de ring weer van Groningen. We kunnen dan weer gebruik maken van een ongelijkvloerse Julianaplein zonder verkeerslichten, gebruik van de verdiepte ligging van de weg wat weer ten goede komt voor de leefomgeving en het Sterrenbos krijgt weer een beetje dezelfde uitstraling van voor 1961.

Maar de aannemer is nog niet klaar met zijn werk. De oude wegen moeten nog worden gesloopt en zal nog veel groen geplant moeten worden. Zo nu en dan zal er in het weekend wel een gedeelte van een weg zijn afgesloten om werkzaamheden uit te kunnen voeren, Maar de verwachting is dat dit medio 2026 klaar zal zijn.

Rob Funcke