Rondleiding Meyer Werft

Rondleiding Meyer Werft

Dinsdag 16 mei om 8 uur stonden de eerste reislustige senioren op de parkeerplaats van Kardinge al te wachten op de dingen die op die dag zouden gaan gebeuren.

Wel zouden de twee bussen van Paulusma er pas om 8.30 uur zijn en om 8.45 uur vertrekken, maar je weet maar nooit of je in of buiten de stad voor onaangename verkeersverrassingen komt te staan. En, te laatkomen, je wilt het risico niet lopen……

Uiteindelijk bleken er na noodgedwongen afhaken van een aantal mensen en het aanvullen vanaf de reservelijst van mensen die in eerste instantie buiten de boot waren gevallen – of beter door loting de bus hadden gemist -, 117 belangstellenden over.

Onze chauffeurs waren Henk en Arthur. Arthur was voor sommigen een bekende. Hij was in juni 2015 ook van de partij bij de meerdaagse reis naar België. Die reis had op hem, zo vertelde hij, de nodige indruk gemaakt.

Henk was de chauffeur van bus 1. Hij bleek een vlotte verteller te zijn die van alles had beleefd. Vooral met z’n oom, die door eigen schuld, altijd overal pech had…..

Na de koffie met gebak in Papenburg kregen we nog even gelegenheid een halfuurtje in het stadje rond te neuzen. Dat pakte voor een paar mensen bijna verkeerd uit. Nadat de bussen al aan de rit waren, kwamen we tot de ontdekking dat er stoelen niet bezet waren, waar dat eerder wel het geval was. We gingen er vanuit dat die mensen in de andere bus waren gaan zitten, maar we waren er toch niet helemaal rustig op. De chauffeurs kregen een seintje om de bussen toch maar te laten stoppen en een volkstelling volgde. Er bleken inderdaad mensen te zijn die de bussen niet weer konden vinden en daardoor te laat op de verzamelplaats terug waren. Met de nodige plagerige opmerkingen werden ze binnengehaald.

Enigszins vertraagd door het voorgevallene kwamen we bij de Meyer Werft aan. Drie gidsen stonden ons al op te wachten. Twee daarvan spraken Nederlands. We werden in drie groepen gesplitst en onder leiding van ‘de drie’ door het immense bedrijf rondgeleid.

De Meyer Werft is in 1795 gesticht en wordt inmiddels door de 6e generatie van de familie bestuurd. De grootste cruiseschepen ter wereld worden hier gebouwd. Het bedrijf heeft een gigantische overdekte bouwdok: meer dan 375 m. lang, 75 m. hoog en 125 m. breed! Er werken meer dan 2000 mensen,van allerlei nationaliteiten. Ook hebben nog eens duizenden mensen van toeleveringsbedrijven werk bij – of op – de werf gevonden.

Tijdens de rondleiding kregen we filmpjes te zien, waardoor we een klein beetje een idee kregen van wat er zoal bij de bouw van een cruiseschip komt kijken. Op andere locaties zagen we compleet ingerichte hutten en op schaal nagemaakte schepen. Vanuit twee bezoekersgalerijen kon op afstand de bouw van cruiseschepen worden gevolgd.

De schepen zijn net kleine steden. Je kunt het niet zo gek bedenken of het is aan boord. Hutten kun je er in verschillende soorten en maten huren. Er zijn verblijven van € 1.000 per dag….

Na de twee uur durende rondleiding werden we naar Leer gebracht. We kregen ruim 1½ uur de tijd om de stad te bekijken, winkels te bezoeken of gewoon rond te wandelen.

Op de afgesproken tijd vertrokken we voor een Duits driegangendiner naar Detern naar de gelijknamige “krug”. Na een wat moeizame start, het duurde nogal even voordat iedereen z’n drankje had, lieten we ons het diner goed smaken. Schalen met groente en met vlees (!) werden daar waar nodig aangevuld of door nieuwe vervangen. Iedereen was dan ook vol lof (boontjes, worteltjes, sla en bloemkool)!

Tegen kwart over acht waren we terug op Kardinge. Het einde van opnieuw een activiteit die weer zeker de moeite waard was, maar voor veel senioren toch ook wel vermoeiend was…..

De foto’s van de Meyer Werft (entree en schip) zijn gemaakt door Bert Eikelboom en de andere foto’s door Maurice Beima, waarvoor onze hartelijke dank.