Bezoek Noord Nederlands Tram & Treinmuseum. 

Voor dinsdag 6 september werden we uitgenodigd om naar het Noord Nederlands Tram & Trein Museum in Zuidbroek te komen. Van die gelegenheid maakten 60 personen gebruik.

Vòòr 13.00 uur werden we op de parkeerplaats bij het Nationaal Busmuseum in Hoogezand verwacht, zodat de 2 nostalgische bussen op tijd naar Zuidbroek zouden kunnen vertrekken. Dat lukte aardig, niet in het minst doordat een overijverige vrijwilliger (of misschien zelfs wel een kleine zelfstandige) z’n uiterste best deed om de aankomen rijdende auto’s de juiste plaats te wijzen. De oude Gado en DVM bus trokken het nodige bekijks en deden vroegere tijden herleven, incluis de brandstofstank die onder het rijden werd verspreid.

Zowel de buschauffeurs, als de rondleiders en het overige personeel zijn vrijwilligers, die allen hun beste beentje voorzetten. Na in het museumcafé een kop thee of koffie met gebak te hebben genuttigd werd uiteengezet hoe de rondleiding eruit zou zien. We werden in 4 groepen opgesplitst die elk een gids toegewezen kregen. Onder aanvoering van een deskundige kregen we de nodige informatie.0

Het Noord-Nederlands Trein & Tram Museum is gevestigd in het voormalige stationsgebouw van Zuidbroek. Het station dateert van 1865 en is het oudste station van de provincie Groningen. Behalve een vaste expositie waarin de geschiedenis van trein en tram in het noorden van Nederland wordt weergegeven, vinden regelmatig wisselexposities plaats.

Het stationgebouw is meerdere malen met sloop bedreigd. De laatste keer was dat in 2000.In het volgende jaar werd het NNTTM (beginletters van de naam van het museum) opgericht met als doel het behoud van het monumentale gebouw. Na aanvankelijk het gebouw een aantal jaren te hebben gehuurd werd in 2006 tot koop overgegaan. Voor het symbolische bedrag van € 1 deed de NS/de gemeente afstand.

De rondleiding door – en rond het majestueuze gebouw was erg informatief.

Wat er zoal te zien is? Het is meer dan de moeite waard daar zelf kennis van te nemen.

Het museum is er mee gediend en eigen kennis wordt verrijkt.

Om toch even te noemen: veel indruk maakte het standbeeld bij het perron waar twee mensen werden afgebeeld die in oorlogstijd richting Duitsland werden afgevoerd. Van de 105.000 vervoerde mensen zijn destijds maar 5000 teruggekomen.

Na de rondleiding was het verzamelen in het museumcafé. Eén van de oprichters hield aan de hand van een PowerPoint Presentatie een verhaal over verleden, heden en toekomst. 

Voor de toekomst heeft men de nodige energiebezuinigingen voor ogen: isolatie van het dak, zonnepanelen, LED-verlichting enz. Ook zit men te springen om extra vrijwilligers. 

Nadat de spreker was uitgesproken was het tijd voor een hapje en een drankje. Dat leek een snelle hap met sap te worden, want volgens het programma op de muur was daar een kwartier voor uitgetrokken. Maar dat bleek ‘loos alarm’ te zijn, want de hapjes volgden elkaar in hoog tempo op. Het was zo rond half vijf dat er aanstalten werd gemaakt de bussen op te zoeken.

Verslag: Henk Das                                        Foto’s: Bert Eikelboom